Reis naar Mexico voor de stamcelbehandeling van Nathalie

Nathalie was één van de vrouwen die zich bij Stichting Supervrouw heeft aangemeld en die tobt met restklachten na de behandeling van borstkanker. Aanhoudende vermoeidheid, cognitieve problemen, hartklachten en gebroken ribben, is wat ze eraan overhield. Stamcellen is geen wondermiddel maar kan wel verlichting brengen en de kwaliteit van leven verbeteren.

Op woensdag 29 juni was het zover!

We stapten om 13 uur de auto in om naar Schiphol te rijden. Nathalie werd weggebracht door familie, we ontmoetten elkaar rond 15 uur op het vliegveld. Een week voordat we vertrokken begonnen we ons zorgen te maken over de toenemende drukte op Schiphol en verhalen dat mensen hun vliegtuigen misten. Dat zou desastreus zijn voor ons omdat we een planning hadden met de kliniek voor de stamcelbehandeling.

Speciale koorden

Een week voordat we zouden vertrekken reden we alvast naar Schiphol om te kijken waar we moesten inchecken en om uit te zoeken hoe we met een patiënt voorrang konden krijgen opdat zodat we onze vlucht niet zouden missen. Na diverse keren navragen werden we naar de juiste balie verwezen en konden we 3 koorden bemachtigen waarmee we een speciale doorgang zouden krijgen.

Schiphol – Guadalajara

We vlogen eerst naar Madrid en daar stapten we over op het grote vliegtuig naar Guadalajara. Ondanks dat ik al vaak gevlogen heb is het toch altijd weer indrukwekkend om in zo’n groot vliegtuig te zitten. Deze vlucht duurde zo’n 10 uur. En het voordeel was dat we in de nacht vlogen en dus ook wat konden slapen in ons eigen ritme. Rond 4 uur ‘s-ochtends kwamen we aan. We werden opgewacht door twee mensen van de kliniek die ons naar het hotel brachten. We zaten in het Hilton, de kamers waren prachtig.

Acclimatiseren

Eenmaal aangekomen in het hotel raakten we over onze vermoeidheid heen en wilde we natuurlijk alles verkennen. De eerste dag was ook bedoeld om te acclimatiseren en te aarden. We hadden nog niets op het programma staan. Maickel ging naar beneden om het ontbijt te verkennen en we deden een rondje door het Hotel. Daarna zijn we even gaan liggen. Nathalie was ook erg brak en is ook gaan rusten.

Vrijdag

Vandaag werden we voor het eerst opgehaald om naar de kliniek te gaan. Daar had Nathalie een formele intake. Alle informatie was natuurlijk al bekend maar de arts moet wel formeel vaststellen dat we de juiste persoon bij ons hebben. Ondanks dat Nathalie de arts al via teams had ontmoet is een persoonlijke kennismaking toch het fijnst. Dr. Cesar nam uitgebreid de tijd voor alles, daarna volgde er bloedonderzoek. Daarna waren we weer vrij om te gaan. Maandag zou het behandeltraject beginnen en waren ook de lab uitslagen binnen.

Nog twee vrije dagen

Op zaterdag hadden we nog een vrije dag tot onze beschikking. Het weer zou precies in die week dat wij in Mexico waren slecht zijn met regen maar gelukkig was het in de middag zonnig en lekker warm waardoor we konden ontspannen bij het zwembad van het hotel. Het was er heerlijk rustig. Op zondag werden we door de kliniek meegenomen naar Lago de Chapale. We hebben er wat rondgelopen en later op de dag zijn we een hapje gaan eten. Dat is zo typerend voor Mexico, dat de mensen je graag van alles laten zien en dan iets gaan eten. Een mooie ervaring.

De eerste behandeldag op maandag

Vandaag krijgt Nathalie een vitamine preparaat bij de navel ingebracht. Dat gaat eenvoudig via een injectie. Deze vitamines blijven er 3 maanden zitten en geven steeds een lage dosis vitamines af zodat het lichaam in het proces van herstel door stamcellen continu vitamines krijgt. Tevens krijgt ze  de het eerste stamcelinfuus toegediend. Dit gaat door middel van een infuus in de arm waar een zoutoplossing aan is gekoppeld. Halverwege het infuus worden de stamcellen heel rustig ingebracht zodat het lichaam hieraan kan wennen. Een bekende bijwerking is een brainfreeze of duizeligheid. En een heel klein percentage kan ook griepverschijnselen krijgen want het immuunsysteem gaat ineens aan het werk. Maar gelukkig heeft Nathalie geen heftige bijwerkingen, het gaat heel goed. Dr. Cesar bespreekt de uitslagen van het bloed met haar. Omdat dit vooraf is afgenomen is er een goed vergelijk bij de volgende keer wanneer in Nederland bloed wordt geprikt. Tevens krijgt Nathalie een echtheidscertificaat van de arts uitgereikt over de kwaliteit van de stamcellen.

De tweede behandeldag op dinsdag

Op de tweede dag krijgt Nathalie weer een infuus en worden er opnieuw 105 miljoen stamcellen ingebracht. Ook vandaag heeft ze er niet heel veel last van. Vandaag is maar een korte dag en kunnen we weer snel terug naar het hotel.

De derde behandeldag op woensdag

Vandaag krijgt Nathalie het derde infuus met stamcellen en er volgt nog een behandeling met exosomes. Exosomes zijn hele kleine druppeltjes die vrijkomen bij het destilleren van stamcellen en ze zijn kleiner dan de stamcellen zelf waardoor ze nog meer doordringen. Deze behandeling gaat via inademing van de exosomes. Nu op de derde dag krijgt Nathalie het erg koud, dit had ze nog niet eerder ervaren. Ze blijft een tijdje zitten onder een deken terwijl wij nog een praatje maken met de arts. Daarna nemen we afscheid van de kliniek en worden we teruggebracht naar het hotel.

Volgen

Nathalie houdt een dagboekje bij met wat ze ervaart na de behandeling en binnenkort is er een follow-up met dr. Cesar en Nathalie om te horen hoe de eerste maand is gegaan.

Terugblik

We kijken met een speciaal gevoel terug op deze reis waarbij we op basis van de ervaring die we eerder hebben opgedaan met stamcellen, nu een vrouw met restklachten na borstkanker hebben kunnen helpen met onze kennis en ervaring die we hebben opgebouwd. Het was een intensief traject waar een jaar van voorbereiding aan vooraf is gegaan en waarbij we veel geleerd hebben voor een volgende reis. We zijn erg trots dat we dit met de Stichting hebben kunnen realiseren.